Sport to zdrowie – aktywność fizyczna seniorów

Jeszcze dziesięć lat temu aktywność fizyczna nie kojarzyła się większości z nas z seniorami. Osoba starsza uznawana była za kogoś, kto powinien się oszczędzać i regularnie odwiedzać lekarzy, a nie uprawiać sport. Na szczęście poglądy tego typu zostały zrewidowane i obecnie widok seniorów z kijkami do nordic walking czy wykonujących ćwiczenia w ogrodach jordanowskich to norma.

 

Aktywni żyją dłużej

 

Aktywność fizyczna ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie organizmu niezależnie od wieku. Poprawia ukrwienie organizmu, kondycję mięśni i stawów, wpływa na poprawę stanu umysłu a nawet łagodzi skutki chorób przewlekłych. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest pobyt na świeżym powietrzu, co dodatkowo dotleni mózg i znacząco poprawi nastrój. Należy pamiętać, że jakakolwiek aktywność powinna być dostosowana do stanu zdrowia i możliwości, a sam senior nie powinien się forsować.

 

Proste ale skuteczne

 

Podstawową aktywnością każdej osoby starszej powinien być spacer. Nawet przy trudnościach z poruszaniem warto wybrać się do parku, czy to z pomocą rodziny, przyjaciela czy opiekunki osoby starszej. Dobrym rozwiązaniem jest też popularny w naszym kraju nordic walking czy jazda na rowerze. Tego typu aktywność pomaga spalić cholesterol, zmniejsza ryzyko zawałów serca, spala tkankę tłuszczową oraz łagodzi napięcie psychiczne.

 

Aby dbać o mięśnie warto kilka razy w tygodniu wykonać w miarę możliwości kilka delikatnych skłonów, a codziennie, na przykład rano lub po południu, klasyczne ćwiczenia rozciągające, jakie każdy zna z lekcji wychowania fizycznego. Tak pobudzone mięśnie wzmacniają się co chroni przed urazami nie tylko je same, ale również stawy.

 

W wypadku seniorów, którzy nie mogą wykonywać aż tak wymagających ćwiczeń, bądź są po prostu osobami leżącymi, również warto stosować ćwiczenia mięśni, np. prostowanie i zginanie nóg w kolanach lub rozmasowywanie stawów. Mogą być one wykonywane przez rehabilitanta lub w ramach całodobowej opieki dla osób starszych.

Sport to zdrowie – aktywność fizyczna seniorów