Prawidłowa dieta osób starszych

Dobrze skomponowana dieta to podstawa prawidłowego funkcjonowania organizmu niezależnie od wieku. Jednak wiek podeszły stawia szczególne wymagania co do komponowania posiłków. W zależności od stanu zdrowia i kondycji fizycznej należy dostosować ilość i sposób podawania poszczególnych potraw. Podczas opieki nad osobą starszą powinniśmy pamiętać o kilku zasadach żywieniowych.

 

Zasada pięciu posiłków

 

żywieniu osób starszych powinna dominować systematyczność. W ciągu dnia zalecane jest od czterech do pięciu niezbyt obfitych posiłków. Przeciętne zapotrzebowanie kaloryczne seniorów to około 1600 kcal dla kobiet i 1900 kcal dla mężczyzn. Oczywiście należy dbać, aby posiłki były zróżnicowane, a zarazem lekkostrawne. Nie należy przy tym zapominać o dostarczaniu odpowiednich składników odżywczych. W tej kwestii możemy pomóc sobie klasyczną piramidą żywieniową. Bardzo dobrymi produktami są różnego rodzaju kasze, ryż oraz jęczmień, które dostarczają bardzo potrzebnego seniorom błonnika. Aby jednak zachować perystaltykę jelit, potrawy zbożowe uzupełniajmy dużą ilością wody.

 

Unikajmy cukrów i tłuszczy

 

Nadmiar tłuszczu w diecie nigdy nie był niczym dobrym, jednak w przypadku opieki nad seniorami musimy zniwelować jego zawartość w posiłkach jeszcze bardziej. W trakcie gotowania warto bazować na oliwie z oliwek lub olejach rzepakowych, a posiłki mięsne podawać dwa razy w tygodniu. Przez większą część tygodnia lepiej skupić się na przyrządzaniu ryb oraz warzyw, najlepiej strączkowych. Unikajmy smażenia na rzecz gotowania lub korzystajmy z termoobiegu. Co do cukrów, traktujmy je marginalnie, ich zawartość w posiłkach nie powinna przekraczać 10%.

 

Konsystencja posiłków

 

Osoby starsze często mają problemy z uzębieniem lub samodzielnym jedzeniem, co oczywiście trzeba wziąć pod uwagę. Należy podawać im posiłki maksymalnie rozdrobnione, w formie kaszek, galaretek czy musów. Nawet jeśli senior jest w stanie jeść posiłki nierozdrobnione, warto, aby były one odpowiednio miękkie.

 

Prawidłowa dieta osób starszych